Press Releases

Novo Nordisk etablerer forskningscenter for type 1-diabetes i Seattle (24. jan. 2012)

Læs meddelelsen i pdf-format

Novo Nordisk har i dag offentliggjort planer om etablering af et forsknings- og udviklingscenter inden for type 1-diabetes i Seattle i USA. Det nye center skal kombinere Novo Nordisks tradition for innovation og lederskab inden for diabetesbehandling med virksomhedens voksende ekspertise inden for immunterapi.

Det nye center hviler på en såkaldt translationel forskningstilgang, hvor man samler grundforskning og tidlige proof of concept-forsøg under ét tag. Det vil give centeret den nødvendige videnskabelige platform for hurtigt at kunne overføre basal forskning fra dyremodeller til små kliniske forsøg inden for type 1-diabetes.

Det primære fokus blandt diabetesforskere og lægemiddelvirksomheder har i det seneste årti været rettet mod type 2-diabetes på grund af den dramatiske vækst i udbredelsen af denne sygdom. Type 1-diabetes er en helt anden sygdom, der udvikler sig dødeligt, hvis den ikke behandles med insulin. Beklageligvis er der ikke sket nogen større videnskabelige fremskridt inden for dette område i de senere år.

“Lige siden Novo Nordisk blev grundlagt, har vi været stærkt engageret i kampen mod diabetes, og vi ser det som vores mission at tage forskningen inden for type 1-diabetes et skridt videre. Med det nye forskningscenter håber vi at sætte skub i processen med at finde nye, innovative måder at behandle denne sygdom på. Vores vision er at forebygge, behandle og ultimativt helbrede diabetes,” siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncernforskningsdirektør i Novo Nordisk.

Leder af det nye diabetesforskningscenter bliver Matthias von Herrath, MD. Han er en globalt anerkendt forsker inden for autoimmune sygdomme og modtog i 2008 den amerikanske diabetesforenings Outstanding Achievement Award.

“Det har altid været min drøm at se nogle af de behandlingsmetoder, som mit og andre forskningsteams har afprøvet i dyremodeller, blive omsat til bedre behandling for type 1-diabetes. Som leder af forskningscenteret håber jeg at virkeliggøre denne drøm og samtidig etablere nye samarbejder mellem industri og universiteter inden for dette felt,” siger Matthias von Herrath.

Matthias von Herrath er p.t. leder af Center for Type 1 Diabetes Research ved La Jolla Institute for Allergy and Immunology. Han har været ansat ved instituttet siden 2001 og vil fortsat være tilknyttet fakultetet. Matthias von Herrath er desuden formand for Immunology of Diabetes Society (IDS) og Clinical Immunology Society (CIS).

Novo Nordisk Type 1 Diabetes R&D Center åbner efter planen til sommer med omkring 20 forskere, der understøttes af hovedkvartersfunktionerne i USA og Danmark. Det nye center deler adresse med Novo Nordisk Inflammation Research Center i Seattle for at fremme naturlige forskningsmæssige synergier mellem de to enheder.

Globalt set er omkring 6.000 medarbejdere beskæftiget med forsknings- og udviklingsaktiviteter i Novo Nordisk. Novo Nordisk har forskningsfaciliteter i Måløv, Beijing og Seattle.

Om diabetes

Der er to hovedtyper af diabetes: type 1 og type 2. International Diabetes Federation anslår i sit Diabetes Atlas, 5. udgave, at der i 2011 på verdensplan var 366 mio. mennesker med diabetes. Type 1-diabetes tegner sig for 5–10% af det samlede antal diabetikere i verden.

Type 1-diabetes kaldes undertiden også insulinkrævende, immunmedieret eller ungdomsdiabetes. Sygdommen skyldes en autoimmun reaktion, hvor kroppens eget immunsystem angriber de insulinproducerende celler. Hvorfor dette sker, ved man ikke. Type 1-diabetikere producerer meget lidt eller slet ingen insulin. Sygdommen kan ramme alle aldersgrupper, men opstår især hos børn og unge. Type 1-diabetikere skal have daglige insulininjektioner for at regulere deres blodsukker. Hvis de ikke har adgang til insulin, dør de.

Videomateriale og fotos vedrørende denne pressemeddelelse kan findes i vores Broadcast room og under Photos på novonordisk.com – Media.

Yderligere information:

Medier:

Investorer:

Mette Kruse Danielsen

Klaus Bülow Davidsen

mkd@novonordisk.com

klda@novonordisk.com

Frank Daniel Mersebach

fdni@novonordisk.com

Lars Borup Jacobsen

lbpj@novonordisk.com

•